Senast uppdaterad:
Inkluderande användning som utgångspunkt
När man arbetar med universell utformning stöter man på utmaningar och behov som rör användbarhet.
Inom ett samhällsområde, eller i en verksamhet, kan det betyda att undersöka hur en miljö, produkt eller tjänst behöver utformas så att så många som möjligt ska kunna använda den. Det innebär bland annat att den ska vara tillgänglig oavsett en persons funktionsförmåga, ålder och kön.
Frågor som stöd för att utforma åtgärder
- Gör vi antaganden om användning och användaren av det vi utvecklar som kan medföra att de blir svåra att använda för vissa grupper?
- Hur kan vi planera för olikhet redan från början för att så många som möjligt, oavsett till exempel ålder, kön, etnicitet eller funktionsförmåga, ska kunna använda det vi utvecklar?
- Hur kan vi använda krav på universell utformning i upphandling av nya produkter, miljöer, program eller tjänster?
- Hur ser funktionshindersorganisationerna på vårt sätt att arbeta med universell utformning?
- Hur kan vår verksamhet använda universell utformning för att nå målet om jämlika levnadsvillkor och full delaktighet för personer med funktionsnedsättning?
- Hur inkluderar vi jämställdhet och barnrätt i arbetet?
- Hur kan vi använda oss av aktiv involvering i detta arbete?
Resultatet av universell utformning kan variera utifrån olika verksamheters uppdrag och ansvar.
Läs om hur andra jobbar med universell utformning
- Göteborgs Stad berättar hur de integrerar universell utformning i utvecklingen av en hållbar stad: Hållbara städer genom universell utformning (mfd.se)
- En inblick i hur universell utformning kan användas för att skapa tillgängliga och inkluderande aktiviteter: Små förändringar kan göra stor skillnad (mfd.se)
- Om vikten av att inkludera användare tidigt i processen för att skapa miljöer och aktiviteter som fungerar för alla: Skapa tillgängliga aktiviteter (mfd.se)
- Tillgänglighetsperspektiv och tidig dialog i stadsplaneringen leder till mer jämlika och användbara miljöer: Tidig dialog ger bättre städer (mfd.se)
- Samskapande och mångfaldsperspektiv i designprocesser främjar inkluderande lösningar: Berikande och utmanande arbetssätt (mfd.se)
Involvera personer med funktionsnedsättning
För att få en träffsäker bild av utmaningar och behov kan offentliga aktörer involvera personer med funktionsnedsättning i arbetet med universell utformning.
Det kan man göra genom att
- aktivt involvera funktionshindersorganisationer i beslutsprocesser
- genomföra målgruppsanalyser, användartester och riktade medborgardialoger med personer med funktionsnedsättning.
Effekter av arbetet med universell utformning
Universell utformning syftar till att stärka förutsättningarna för människors delaktighet och självständighet. Effekterna av universellt utformade miljöer, tjänster och information kan vara svåra att mäta, men det finns både samhällsnära och verksamhetsnära sätt att följa upp arbetet.
Exempel på indikatorer för att mäta effekter av universell utformning i samhället är:
- Uppgifter om resvanor för personer med funktionsnedsättning hos Trafikanalys
- Upphandlingsmyndighetens uppgifter om ställda krav på tillgänglighet i upphandling
- Boverkets uppgifter om utbud av särskilt boende.
För verksamheter kan uppföljning handla om mer direkt användarperspektiv, till exempel:
- Antalet anmälningar från invånare om bristande tillgänglighet i miljöer, tjänster eller verksamheter.
- Enkäter eller utvärderingar bland deltagare i konferenser, kulturevenemang eller medborgarprojekt för att se om alla kunde delta.
- Utvärderingar bland invånare som använder verksamhetens tjänster för att ta reda på om de kan delta, nyttja och förstå verksamheten och informationen.
- Bedömning av fysisk tillgänglighet, skyltning, kontraster, belysning och hjälpmedelsstöd i lokaler som används av invånare eller personal.
Att följa upp på detta sätt förutsätter att det finns arbetssätt och processer för att identifiera och tillgodose olika användares behov i både planering och utformning av lokaler, tjänster, information och verksamhet.
Mer om att följa och mäta universell utformning
- Hur ni kan arbeta med att följa upp ert arbeta utifrån de fyra inriktningarna: [länk till Återkoppling uppföljningsenkäten]
- Universell utformning i uppföljningen av funktionshinderspolitiken: Uppföljning - MFD
- Så här arbetar kommuner, regioner och myndigheter med funktionshinderspolitiken: MFD:s uppföljning av funktionshinderspolitiken (mfd.se)
Universell utformning i verksamheten
Universell utformning bör vara en utgångspunkt för både interna arbetsprocesser och det invånarnära arbetet. Det kan innebära att tillämpa universell utformning i allt från rekrytering och kompetensutveckling till utformning av arbetsmiljöer, digitala system och styrdokument.
Ett sätt att systematisera arbetet är att integrera tillgänglighetsfrågor i styrdokument. Det kan vara policyer, målbilder och riktlinjer. Tillgänglighet blir då en självklar del i hela organisationens arbetssätt.
Ställ krav på tillgänglighet i upphandling
Upphandling är ett viktigt verktyg för att möta de behov som finns. Ett sätt att anpassa upphandlingsprocesser är att tidigt identifiera behov hos olika målgrupper. Då blir det lättare att omsätta dem i tydliga krav på tillgänglighet och universell utformning.
Genom att göra så kan offentliga verksamheter se till att de produkter, tjänster och miljöer de upphandlar fungerar för så många som möjligt från början och över tid.
Upphandlingsmyndigheten har tagit fram en checklista för tillgänglighet i upphandlingsprocessen.
Hållbar upphandling hos Upphandlingsmyndigheten
Skapa tillgängliga möten och konferenser
Att skapa tillgängliga möten och konferenser innebär bland annat att fråga deltagare om deras tillgänglighetsbehov, använda mikrofon vid presentationer och diskussioner eller att planera in pauser under möten och utbildningar som varar längre än ca 40 minuter.
Här finns stöd i att skapa tillgängliga möten och konferenser:
Checklista för tillgängliga möten och konferenser (mfd.se)
Checklista för tillgängliga digitala möten (mfd.se)
Tillgängliga lokaler
Se till att alla kan använda lokalerna, både medarbetare och besökare. Lokalerna ska vara utformade så att de fungerar för personer med olika behov.
Det kan till exempel innebära att tänka på att det finns hissar och ramper så att alla kan ta sig in i lokalen, att det finns toaletter som alla kan använda eller att belysningen är god.
Här finns stöd i arbetet med att göra lokaler tillgängliga och användbara för fler:
I kontakten med invånarna
Universell utformning i kontakt med invånarna handlar om att se till att alla kan ta del av offentlig service på lika villkor.
Till exempel att:
- anpassa handläggningen av ärenden så att information, kommunikation och beslutsvägar är begripliga och tillgängliga för alla.
- erbjuda fysisk tillgänglighet i offentliga utrymmen, till exempel genom att ha ramper och knappar för att öppna dörrar vid entréer, kontrastmarkeringar och tydlig skyltning.
- planera och genomföra medborgardialoger på ett sätt som gör det möjligt för personer med olika behov och förutsättningar att delta.
- offentlig information är tillgänglig i olika format, som till exempel lättläst text, tal och bild. Då kan personer kan ta del av informationen på det sätt som passar dem bäst, både i digitala och fysiska kanaler.
- utforma digitala tjänster som är användarvänliga för alla. Det innebär till exempel att tjänsterna fungerar för personer som använder hjälpmedel som skärmläsare.
Här finns det stöd för att inventera, utvärdera och arbeta med tillgänglig information och kommunikation: Tillgänglig information och kommunikation (mfd.se)