Hoppa till huvudmenyn Till startsidan Nyheter Till sök Kontakta oss Om webbplatsen

Offentlig verksamhet har ansvar att förebygga och motverka diskriminering

Offentliga aktörer ska arbeta utifrån det funktionshinderspolitiska målet. De behöver även följa lagstiftningen kring att förebygga och motverka diskriminering.

  • Principen om icke-diskriminering är central i FN:s konventioner om mänskliga rättigheter.
  • Sverige har även åtagit sig att följa FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning vilket innebär ett åtagande att arbeta mot diskriminering och för lika villkor.
  • Det allmänna ska enligt Sveriges grundlag arbeta för att alla människor ska kunna uppnå delaktighet och jämlikhet i samhället och motverka diskriminering.
  • Offentliga aktörer ska följa diskrimineringslagens förbud mot diskriminering och krav på att de som arbetsgivare och utbildningsanordnare genomför åtgärder för att förebygga att diskriminering sker.
  • Alla statliga myndigheter ska enligt målet för funktionshinderspolitiken, när de utformar och bedriver sin verksamhet verka för att personer med funktionsnedsättning har full delaktighet i samhället och jämlika levnadsvillkor.
  • Statliga myndigheter behöver följa kraven i förordningen om statliga myndigheters ansvar för genomförande av funktionshinderspolitiken.
  • En del myndigheter har även kärnuppdrag som är kopplade till arbetet för demokrati, mänskliga rättigheter och allas lika värde.

Personer med funktionsnedsättning diskrimineras

MFD:s uppföljning av funktionshinderspolitiken visar att personer med funktionsnedsättning fortsätter att diskrimineras i det svenska samhället.

Anmälningar om diskriminering har ökat inom flera samhällsområden. En stor del av anmälningarna hänger ihop med diskrimineringsgrunden funktionsnedsättning och bristande tillgänglighet.

Anmälningarna handlar om:

  • diskriminering inom arbetslivet i samband med hur arbetsgivaren leder och fördelar arbetet, rekrytering och uppsägning samt utredning av trakasserier på arbetsplatsen.
  • att elever med funktionsnedsättning inte får det stöd de har rätt till i skolan.
  • att flickor med funktionsnedsättning, i högre grad än pojkar med funktionsnedsättning, rapporterar negativa attityder från både lärare och elever samt att de inte får den hjälp de behöver för att klara skolan.

Läs mer om diskriminering