Senast uppdaterad:
Identifiera och åtgärda brister i tillgängligheten
Offentliga aktörer kan bidra i arbetet med att identifiera och rätta till bristande tillgänglighet i samhället. Här behöver aktörerna utgå från den egna verksamhetens uppdrag och ansvar inom sitt samhällsområde. Verksamheten behöver analysera utmaningar och hinder som finns inom området för att nå det funktionshinderpolitiska målet.
Arbete med att identifiera och åtgärda bister i tillgänglighet i den egna verksamheten är en del av offentliga aktörers ordinarie arbete med tillgänglighet, arbetsmiljö och att motverka diskriminering.
Exempel på frågor som kan användas i arbetet med att åtgärda brister i tillgänglighet
- Hur påverkas personer med funktionsnedsättning av brister i tillgängligheten inom vårt samhällsområde?
- Påverkas personer med funktionsnedsättning olika utifrån till kön och ålder?
- Hur arbetar vi för att identifiera och åtgärda brister i tillgänglighet i vår egen verksamhet?
- Vilka brister i tillgängligheten behöver åtgärdas för att nå målet om jämlika levnadsvillkor och full delaktighet för personer med funktionsnedsättning?
- Hur ser funktionshindersorganisationerna på vårt arbete med att åtgärda brister i tillgängligheten inom vårt område?
- Hur kan vi använda oss av aktiv involvering i arbetet inom våra områden?
- Hur inkluderar vi jämställdhet och barnrätt i vårt arbete?
Involvera personer med funktionsnedsättning i arbetet
För att skapa inkluderande miljöer, tjänster och information behöver offentliga aktörer kontinuerligt följa upp hur tillgängliga de är.
Ett effektivt sätt är att involvera personer med funktionsnedsättning i arbetet, till exempel genom användartester, målgruppsanalyser eller riktade dialoger.
Genom aktiv involvering av funktionshindersorganisationer går det att få en fördjupad förståelsen av bristerna i tillgängligheten i samhället och få fler perspektiv på möjliga lösningar.
Hur gör andra?
Ett bra sätt att ta reda på om en verksamhet verkligen möter behoven hos olika målgrupper är att regelbundet följa upp sitt arbete med tillgänglighet.
Genom att utvärdera hur väl tillgänglighetsarbetet fungerar går det att identifiera brister, se vad som fungerar bra och utveckla arbetet vidare.
Försäkringskassan: Uppföljning med internt fokus
Försäkringskassan berättar om sitt arbete med uppföljning och internt fokus.
Effekter av att åtgärda befintliga brister
Effekterna av arbetet med att åtgärda brister i tillgänglighet är att personer med funktionsnedsättning kan ta del av och vara delaktiga i samhället.
Det är inte helt enkelt att mäta om bristerna som finns i tillgängligheten har åtgärdats. Men det finns indikatorer som kan ge en bild av hur tillgängligheten fungerar. Man kan till exempel titta på hur ofta personer med funktionsnedsättning deltar i arbetslivet och politiken.
Andra indikatorer på samhällsnivå kan exempelvis vara:
- Anmälningar om bristande tillgänglighet till Diskrimineringsombudsmannen.
- Uppgifter om kollektivtrafikens tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning hos Trafikanalys.
För kommuner och regioner och myndigheter kan mer verksamhetsnära indikatorer vara:
- Hur arbetet med enkelt avhjälpta hinder enligt PBL följs upp på publika och allmänna platser och miljöer, till exempel sjukhus, vårdcentraler, bibliotek, skolor, torg och stationshus.
- Hur arbetsgivaren regelbundet arbetar med att åtgärda hinder och brister inom ramen för arbetsmiljöarbete och enligt diskrimineringslagen, vilket även kan fungera som indikator för förebyggande arbete mot diskriminering.
I en verksamhet kan effekterna följas upp om det finns rutiner för att identifiera brister och dokumentera i vilken utsträckning de faktiskt åtgärdas.
Exempel på att följa och mäta arbetet med brister i tillgänglighet
- Hur ni kan arbeta med att följa upp ert arbete utifrån de fyra inriktningarna [länk till Återkoppling uppföljningsenkäten]
- Åtgärda brister i tillgängligheten i uppföljningen av funktionshinderspolitiken: Uppföljning (mfd.se)
- Så här arbetar kommuner, regioner och myndigheter med funktionshinderspolitiken: MFD:s uppföljning av myndigheter, regioner och kommuner (mfd.se)
Stöd i arbetet med att åtgärda befintliga brister
Flera myndigheter erbjuder stöd i arbetet med tillgänglighet.
- Guide till enkelt avhjälpta hinder hos Boverket
- Tillgänglighet och användbarhet i byggnader med arbetsplatser hos Arbetsmiljöverket
- Webbriktlinjerhos hos Myndigheten för digital förvaltning
- Bristande tillgänglighet är en form av diskriminering hos Diskrimineringsombudsmannen
