Hoppa till huvudmenyn Till startsidan Nyheter Till sök Kontakta oss Om webbplatsen

Tillgänglig information gör det möjligt för fler att ta del av innehållet. Det gäller både intern och extern information. Innan arbetat startar det bra att ta reda på:

  • Vilka lagar som reglerar hur er information bör utformas.
  • Hur informationen ser ut idag.
  • Vad som behöver åtgärdas.
  • Hur informationen kan göras tillgänglig.

Lagar och regler om information och kommunikation

Här finns en samlad översikt över lagar som styr hur samhällets information bör utformas och kommuniceras.

Lagar och regler om information och kommunikation (mfd.se)

Inventera informationen

En inventering av befintlig information gör det lättare att prioritera och besluta om åtgärder för att förbättra tillgängligheten.

En inventering kan exempelvis omfatta:

  • tryckt information,
  • webbplatser,
  • e-tjänster,
  • appar,
  • intranät,
  • film- och ljudproduktioner,
  • telefoni,
  • e-post och annan korrespondens.

Inventeringen kan göras internt eller med stöd av en tillgänglighetskonsult. Som stöd finns också testverktyg och digitala checklistor från Myndigheten för digital förvaltning, DIGG. 

Om tillgänglighet på DIGG:s webbplats Webbriktlinjer

Utvärdera resultat av inventering

Efter inventeringen är nästa steg att avgöra vad som behöver uppdateras. Vad i era kanaler, baserat på inventeringen, behöver ni uppdatera? Tillsätt en arbetsgrupp och se till att den består av rätt personer.

Göra information och system tillgängliga

Interna arbetssystem och intranät

Datasystem och programvaror som inte är tillgängliga är ett hinder i vardagen för många, inte bara för personer med funktionsnedsättning. Otillgängliga system och tjänster kan medföra att medarbetarnas resurser inte tillvaratas fullt ut. Det kan också innebära att de inte kan fullfölja sina arbetsuppgifter.

Genom att säkerställa tillgänglighet i system och intranät kan fler använda arbetsplatsens verktyg och delta i arbetet.

Hänvisningar

Från den 1 januari 2019 gäller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Lagen ställer krav på webbplatser och mobilapplikationer i offentlig sektor så att de blir mer tillgängliga för personer med funktionsnedsättning.

Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service på riksdagens webbplats

Extern webb, e-tjänster och mobilapplikationer

Externa webbplatser, e-tjänster och mobilapplikationer är viktiga kanaler för medborgare som vill ha information, få kontakt eller hantera ärenden.

För att öka tillgängligheten kan struktur, kodning, formgivning och innehåll behöva ses över. Det kan innebära att:

  • texter är enkla att läsa - använd klarspråk,
  • innehåller fungerar med skärmläsare,
  • filmer är textade,
  • färger och kontraster är tydliga.

Ökad tillgänglighet gör det möjligt för fler att ta del av innehållet och att användaren möjlighet att anpassa tjänsten efter egna behov.

Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service på riksdagens webbplats

Tips för att skapa tillgängligt innehåll på webbplatser (mfd.se)

Ljud- och videoproduktioner

Ljud- och videoproduktioner kan underlätta för personer att ta till sig information. För att göra produktioner tillgängliga kan det behövas textning, syntolkning och teckenspråkstolkning.

Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service på riksdagens webbplats

Möten, seminarier och konferenser

Vid möten och andra arrangemang är det viktigt att information och kommunikation är tillgänglig. Det kan till exempel handla om att:

  • använda mikrofon,
  • be föreläsare beskriva bilder och läsa upp texter i presentationer,
  • säkerställa att lokalen har hörselslinga,
  • erbjuda teckenspråkstolkning och syntolkning,
  • tillhandahålla dokumentation i alternativa format.

Använd Myndigheten för delaktighets checklista för tillgängliga fysiska möten och konferenser

Använd Myndigheten för delaktighets checklista för tillgängliga digitala möten

Tillgängliga beslut

Enligt förvaltningslagen ska beslut vara tillgängliga. Språklagen anger att språket i offentlig verksamhet ska vara vårdat, enkelt och begripligt. Enligt diskrimineringslagen ska organisationer vidta skäliga åtgärder för tillgänglighet. Bristande tillgänglighet är en form av diskriminering.

Tillgänglighet i 7 § i förvaltningslagen på riksdagen

I offentliga verksamheter, som fattar beslut om enskilda individärenden, behöver beslut vara tillgängliga för personen som berörs. Det kan innebära att beslut lämnas i alternativa format, exempelvis tillgänglig pdf, lättläst, inläst eller punktskrift.

Språket i ett beslut behöver vara enkelt och begripligt. Texten ska ha en tydlig struktur och facktermer ska förklaras. En tydlig disposition och form­givning gör det lättare att ta del av innehållet. Vid behov kan beslutets innebörd förklaras muntligt vid ett personligt möte.

Språket i offentlig verksamhet ska följa språklagen på riksdagens webbplats

Enligt diskrimineringslagen ska organisationer vidta skäliga åtgärder för tillgänglighet. Bristande tillgänglighet är en form av diskriminering i de verksamheter som omfattas av lagen.

Bristande tillgänglighet på Diskrimineringsombudsmannens webbplats