Senast uppdaterad:
Så kan lekmiljön anpassas
Att skapa inkluderande lekmiljöer kräver att man både ser helheten och detaljerna. Utgå ifrån barns olika behov, formulera syftet, analysera det som redan finns och vara beredd att prioritera.
I listan nedan finns exempel på hur lekmiljön kan anpassas utifrån barns olika förutsättningar.
Svårt att höra
- Minimera buller, skapa trygga och lugna platser.
- Tydliggör information visuellt, gärna med bilder eller symboler.
- Erbjud lek som stimulerar kroppskännedom och balans.
- Lek som inte kräver tal, till exempel konstruktion och fantasilek, främjar kommunikation på andra sätt.
Svårt att se
- Använd kontrastfärger och markeringar för att underlätta orientering
- Använd material med olika ytor, ljud och dofter för att underlätta orientering och upplevelse. Skapa tydliga landmärken och använd ledstråk.
- Ge utrymme för samspel, samarbete och praktiska aktiviteter.
Svårt att röra sig
- Skapa tillgång till olika delar av lekmiljön. Tänk bortom tillgänglighet till redskap.
- Erbjud aktiviteter som inte är beroende av rörelse, som sinneslek eller social interaktion.
- Skapa lekfulla stråk och viloplatser.
Svårt att minnas eller förstå
- Bygg miljöer där man kan lyckas även om man är långsam eller passiv i början.
- Utforma miljön så att barnet kan vara aktivt och självständigt utan ständigt stöd från en vuxen.
Svårt att tala och kommunicera
- Skapa lek där man gör saker tillsammans, inte bara pratar. Som att bygga, odla, laga mat och meka.
- Variera lekmaterial, både föremål med tydlig funktion (dockor, bilar) och öppna material (klossar, tyg) som stimulerar kreativ kommunikation.
Svårt att sitta still och vara uppmärksam
- Erbjud fysisk och varierad lek.
- Skapa möjlighet att växla mellan aktivitet och vila. Grönska ger exempelvis återhämtning och stärker koncentrationen.
Svårt att förstå sociala koder
- Skapa miljöer som möjliggör både självständig lek och gemensam aktivitet. Djurfigurer, växter och naturinslag kan underlätta kontakt och samspel mellan barn.
- Skapa trygga platser att dra sig undan till.
- Svårt med planering, problemlösning och abstrakt tänkande
- Erbjud lek som uppmuntrar planering, problemlösning och känsloreglering, till exempel byggprojekt eller rollspel.
- Utforma miljöer med naturinslag eftersom natur främjar återhämtning.
Psykisk ohälsa
- Undvik överstimulerande miljöer – färre ljud, färger och starka intryck.
- Naturinslag främjar lugn och återhämtning.
- Ge möjlighet till ensamlek, grupplek eller att bara vara utan krav.
12 tips för en inkluderande lekmiljö
- Möjliggör många olika sorters lek
– inte bara fysisk. - Planera in grönska och natur
– det ger skugga, avskildhet och sensoriska upplevelser. - Använd lösa material
– som barn själva kan skapa med. - Skapa variation i svårighetsgrad
– både lätt och utmanande. - Bygg en flexibel miljö
– som kan användas av barn i olika åldrar i både stillsam och fartfylld lek. - Social fantasi- och rollek
– se till att det finns rekvisita och platser för "som om-lek". - Regellek
– skapa ytor för bollspel, brädspel och tävlingar. - Konstruktionslek
– plats och material för att bygga, meka och skapa. - Riskfylld lek
– våga utmana och ha tillit till barns kompetens (att bedöma risk). - Fysisk lek
– plats för spring, rull, hopp. - Sensomotorisk lek
– erbjuda ljud, doft, struktur. - Utforskande lek
– ha buskage, grävställen, vatten.