För trettio år sedan var Sverige ledande inom utvecklingen av hjälpmedelsteknik. Då arbetade privata innovatörer, offentlig sektor och funktionshindersorganisationer tillsammans och skapade förutsättningar för nya innovationer och utveckling som förbättrade livet för många.
Idag saknas denna form av samverkan och användares berättelser vittnar om stora behov av ökad samordning och styrning för att hjälpmedelsförsörjningen ska bli välfungerande igen.
Vad är ett hjälpmedel?
Hjälpmedel är individuellt utprovade produkter eller tjänster som stödjer människors självständighet inom olika områden som arbete, fritid, vård eller det dagliga livet.
De hjälpmedel som förskrivs kan delas in i två grupper; medicintekniska produkter och konsumentprodukter.
- Medicintekniska produkter är särskilt framtagna för medicinskt bruk och har genomgått omfattande tester för att säkerställa kvalitet och säkerhet. Exempel på medicintekniska hjälpmedel är rullstolar och hörapparater.
- Konsumentprodukter är inte specifikt utvecklade för medicinskt bruk och behöver inte uppfylla samma säkerhetskrav som medicintekniska produkter. Exempel på konsumentprodukter som förskrivs är avancerade förstoringsglas eller appar för kommunikation.
Mina hjälpmedel är helt avgörande för att jag ska kunna utföra mitt arbete, klara vardagssysslor som att betala räkningar, kommunicera med min omgivning och självständigt kunna röra mig utomhus.
Skillnader i landet på grund av självstyret
Sverige har lokalt självstyre, vilket betyder att kommuner och regioner ansvarar för att hantera frågor på lokal och regional nivå med stor frihet.
Vilka hjälpmedel som upphandlas och erbjuds inom en region beslutas av lokala politiska beslutsfattare och hjälpmedelscentralerna, i samråd med upphandlande enheter. Dessutom beslutar regionerna själva om vilka avgifter användarna ska betala.
Självstyret innebär även att utbudet av produkter som kan förskrivas varierar i olika delar av landet. Eftersom varje region bestämmer över sitt eget sortiment spelar regionernas arbetssätt kring upphandling en viktig roll för vilka hjälpmedel som erbjuds.
Det är frustrerande att veta att om jag bodde i en annan region skulle jag ha tillgång till hjälpmedel som här inte ens finns på listan.
Vad innebär hjälpmedel?
Den här filmer förklarar vad ett hjälpmedel är och hur hjälpmedelsförsörjningen fungerar.
Digitaliseringen innebär nya möjligheter
Digitaliseringen har haft särskilt stor inverkan på hjälpmedelsområdet, med ett ökat utbud av produkter och möjligheter till individuellt anpassade och träffsäkra lösningar.
Eftersom allt fler hjälpmedel idag är digitala är det också avgörande att de kan användas tillsammans med annan teknik. Idag är mycket av den teknik som tidigare var specialanpassad för personer med funktionsnedsättningar en del av det generella teknikutbudet.
Behovet har därför delvis flyttat från den tekniska produkten till det stöd som behövs för att kunna använda tekniken som ett hjälpmedel.
Så kan digitaliseringen förbättra hjälpmedelsanvändningen
Digitaliseringen kan skapa kompatibilitet med generella tekniska system.
- Digitala hjälpmedel kan ofta enkelt integreras med vanliga tekniska lösningar som datorer och smartphones för att förenkla användningen.
- För att fler ska kunna använda digital teknik som hjälpmedel behövs stöd i form av utbildning, handledning och teknisk support.
- Generella tekniska lösningar kan ibland användas som hjälpmedel.
- Utforska möjligheterna med teknik som redan finns på marknaden och anpassa den för att möta behoven hos personer med funktionsnedsättning.
Brist på kunskap och information gör hjälpmedlet oanvändbart
Lars, som har en synnedsättning, har stort behov av GPS i vardagen. Idag har han en GPS men den fungerar inte som den ska vilket gör att han ofta går fel.
Lars uppger att förskrivarna saknar den nödvändiga kunskapen för att få hjälpmedlet att fungera och att de inte har kunnat hjälpa honom.
Detta innebär att Lars har det hjälpmedel som han behöver, men på grund av bristen på information kan han inte använda hjälpmedlet som det är tänkt.
Källa: Intervjustudien
MDR påverkar hjälpmedelsförsörjningen
Införandet av EU:s regelverk för medicintekniska produkter, MDR, innebär högre krav på säkerhet och ansvar. Det kan påverka både förskrivning och utbud av hjälpmedel i regionerna. Här är några effekter:
- Regionerna kan bli mer försiktiga med att förskriva konsumentprodukter, eftersom det kräver omfattande riskanalyser och dokumentation. Om produkterna används på annat sätt än avsett flyttas ansvaret till hjälpmedelscentralen.
- Små och nischade leverantörer riskerar att slås ut på grund av de ökade kraven i MDR. Detta kan leda till färre hjälpmedel inom områden som syn, kognition och kommunikation.
- Regionernas olika tolkningar av MDR och varierande förhållningssätt till konsumentprodukter bidrar till ojämlik tillgång till hjälpmedel i landet.
När hjälpmedel förskrivs ut ska alltid användarens behov vara i fokus, oavsett om behovet bäst möts av en konsumentprodukt eller ett medicintekniskt hjälpmedel.
Tipslista till beslutsfattare för en bättre hjälpmedelsförsörjning
Samverkan på flera nivåer och en tydlig struktur för innovation är avgörande för att hjälpmedel ska möta användarnas behov.
Genom att involvera hjälpmedelsanvändare, stärka samarbetet mellan olika aktörer och fokusera på innovation, kan regionerna förbättra både tillgången till hjälpmedel och kvaliteten på hjälpmedel.
Här är tips baserade på insikter från rapporten "Att få det stöd man behöver".
1. Förbättra upphandlingsprocessen
- Ställ funktionskrav i upphandlingar.Genom att fokusera på funktionskrav snarare än specifika pro dukter kan regionerna främja innovativa lösningar som bättre möter användarnas behov.
- Ta hänsyn till mindre aktörers förutsättningar i upphandlingsprocessen. Detta för att säkerställa ett brett utbud av hjälpmedel och undvika att produkter försvinner från marknaden.
2. Involvera hjälpmedelsanvändare
- Säkerställ att hjälpmedelsanvändare deltar från planering till utvärdering och att deras behov och erfarenheter styr utvecklingen.
- Ge kontinuerlig information under förskrivningsprocessen och genomför systematisk uppföljning för att säkerställa att hjälpmedlen fungerar väl för användarna.
3. Stärk samverkan mellan aktörer
- Utveckla strukturer för effektivt samarbete mellan vården, leverantörer och andra relevanta aktörer för att förbättra hjälpmedelsförsörjningen.
- Uppmuntra erfarenhetsutbyte mellan regioner för att identifiera och implementera bästa praxis inom hjälpmedelsområdet.
4. Främja innovation och utveckling
- Utveckla system som stödjer testning och införande av nya hjälpmedel och tekniska lösningar för att möta användarnas varierande behov.
- Stärk samarbetet med forskningsinstitutioner och företag för att främja utvecklingen av innovativa hjälpmedel.
Hjälpmedelsanvändarnas erfarenheter och behov
Målsättningen inom funktionshinderspolitiken är att personer med funktionsnedsättning ska kunna delta i samhället på jämlika villkor.
Trots att hjälpmedel är ett individuellt stöd, har hjälpmedelsanvändare under många år beskrivit en gradvis försämring av tillgången till dem.
De flesta som använder hjälpmedel är nöjda med det hjälpmedel de har, men nästan hälften uppger att det finns hjälpmedel de önskat men inte fått.
Eftersom jag både har en grav synnedsättning och rörelsenedsättning skulle jag typ inte kunna komma hemifrån utan mina hjälpmedel. Hemska tanke! Nu jobbar jag heltid, tränar på gym, gör allt det alla gör, ungefär.
Betydelsefulla förbättringsområden
- Många användare saknar tydlig information om vilka hjälpmedel som finns och hur processen fungerar, från behovsbedömning till utprovning och uppföljning.
- Regionernas upphandlade sortiment styr ofta valet av hjälpmedel. Användare önskar att förskrivare oftare skulle kunna gå utanför det ordinarie sortimentet för att bättre möta deras individuella behov.
Ingen har överhuvudtaget gett mig någon information. Jag tror jag hittade information via hörselkliniken eller något. Men jag fick googla upp det själv.
Stort ansvar på användaren
Många hjälpmedelsanvändare upplever att det ligger ett stort ansvar på dem själva att hitta rätt hjälpmedel och framföra sina behov.
För att få tillgång till rätt stöd behöver de ofta:
- Söka information på internet eller i olika forum.
- Be om hjälp från anhöriga eller vänner för att förstå alternativen och argumentera för sina behov.
- Vara väl pålästa om vad som finns i regionens sortiment.
Det varierande sortimentet och bristen på tydlig information kan göra det svårt för användarna att veta om de har fått de hjälpmedel de behöver.
- Många önskar förbättrad uppföljning och stöd efter att hjälpmedel har förskrivits.
Min erfarenhet är, och då pratar jag om andra som inte har samma kunskap som jag, jag har ju liksom haft högre kunskap om hjälpmedel. Det har till och med varit personer som ringt till mig och frågat vad det finns för hjälpmedel. Jag har märkt att regionerna inte förmedlar den kunskapen.
Att få det stöd man behöver
MFD har kartlaggt användares upplevelser av hjälpmedelsförsörjningen i Sverige. Rapporten "Att få det stöd man behöver, en rapport om hjälpmedel och delaktighet ur ett användarperspektiv", publicerades i december 2024.
Mer kunskap om förskrivningsprocessen och hjälpmedel finns att hämta på Socialstyrelsens webbplats.
Hjälpmedel för personer med funktionsnedsättning på Socialstyrelsens webbplats