Hoppa till huvudmenyn Till startsidan Nyheter Till sök Kontakta oss Om webbplatsen

Hälsa hos elever på komvux som anpassad utbildning

Utbildning Hälsa och fritid

Rapporten handlar om hälsa – och om vad som påverkar möjligheten till hälsa – för elever inom komvux som anpassad utbildning.

Utbildningen riktar sig till vuxna med intellektuell funktionsnedsättning eller förvärvad hjärnskada. Det är en målgrupp som generellt har större behov av stöd för att må bra och kunna vara delaktig i samhället.

Rapporten bygger på intervjuer med både elever och personal, och ger en unik inblick i elevernas upplevelser av skola, hälsa och vardag. Många elever beskriver att de trivs i skolan och känner sig lyssnade på – ofta för första gången.

Rapporten visar samtidigt på flera hinder, som till exempel svårigheter att kombinera studier med andra insatser, otydliga regler och brist på samordning mellan skola, boende och andra aktörer.

Lärarna beskriver en oroande bild av elevernas hälsa. De ser att psykisk ohälsa är vanligt, men svår att upptäcka. Det finns också problem kopplade till kost, fysisk inaktivitet och social isolering. Samtidigt saknas ofta organiserad elevhälsa, vilket gör att lärarna får ta ett stort ansvar för elevernas mående utan att ha rätt stöd eller resurser. 

Flera exempel i rapporten visar att skolor trots detta arbetar aktivt med att främja hälsa, trygghet och delaktighet – men också att det behövs bättre strukturer och långsiktiga lösningar.

Ett av de viktigaste budskapen i rapporten är att elevernas egna röster behöver tas på allvar. Deras perspektiv är avgörande för att kunna skapa en mer jämlik och inkluderande utbildning.

Publikationstyp
Rapport

Utgivningsår
2025

Antal sidor
38

Artikelnummer
2025:14

ISBN (digital)
978-91-989335-2-9