Senast uppdaterad:
Texten handlar om vad vi gör med dina personuppgifter.
Den handlar också om dina rättigheter.
Vad är personuppgifter?
Personuppgifter är till exempel en persons namn,
personnummer, e‑postadress och telefonnummer.
Det kan också vara foton av en person.
Vissa personuppgifter är känsliga uppgifter, till exempel
om en persons funktionsnedsättning eller hälsa.
Hur får vi dina personuppgifter?
Vi får dina uppgifter när du har kontakt med oss.
Vi kan till exempel få ditt namn, ditt telefonnummer
och din e‑postadress när du:
- ringer till oss
- skickar e-post till oss
- laddar ner någon av våra appar
- anmäler dig till en konferens som vi ordnar
- anmäler att du vill ha vårt nyhetsbrev
- ansöker om att få en ledarhund
- svarar på en enkät från oss.
Vi får bara behålla dina uppgifter om du har godkänt det,
eller om vi behöver uppgifterna för att hjälpa dig.
Varför använder vi ditt telefonnummer och din e-postadress?
Vi använder ditt telefonnummer och din e-postadress
för att svara på dina frågor och skicka information till dig.
Kontakta oss om du vill att vi slutar skicka information till dig.
Hur får vi känsliga uppgifter om dig?
Vi kan få veta känsliga saker om dig när du svarar på våra frågor i en enkät.
Enkät betyder att vi ställer samma frågor till många personer.
I en enkät får du först godkänna att du vill berätta känsliga saker.
Sedan bestämmer du själv om du vill svara på frågorna.
Vi berättar inte för någon vad just du har svarat på frågorna.
Vi kan också få veta känsliga saker om dig när du ansöker
om att få en ledarhund.
Hur använder vi svaren från en enkät?
I en enkät får vi veta vad många personer tänker och tycker.
Sedan använder vi svaren för att ta fram information och statistik.
Det kan till exempel handla om hur det är att ha en
funktionsnedsättning i Sverige.
Om vi ger dina uppgifter till andra
Ibland tar vi hjälp av ett företag för att skicka ut
nyhetsbrev eller göra en enkät.
Då behöver vi ge dina uppgifter till det företaget.
Företaget måste följa samma regler som vi när de
tar hand om dina uppgifter.
Det här är några av dina rättigheter
Du har rätt att veta vilka uppgifter vi har om dig.
Kontakta oss om du vill veta det.
Då måste vi svara inom 30 dagar.
Du kan också kontakta oss om du märker att någon uppgift är fel.
Då måste vi rätta till den.
Vill du att vi tar bort dina personuppgifter?
Kontakta oss så gör vi det.
Men vi får inte ta bort dina uppgifter om en lag säger att vi
måste spara dem.
I så fall berättar vi det för dig och förklarar varför.
Vill du att vi tar bort dina
personuppgifter?
Kontakta oss om du vill att vi tar bort dina personuppgifter.
Men vi får inte ta bort dina uppgifter om en lag säger
att vi måste spara dem.
I så fall berättar vi det för dig och förklarar varför.
Så här kontaktar du oss
Det finns tre sätt att kontakta oss:
- Ring oss på 08-600 84 00.
- Skicka e-post till dataskyddsombud@mfd.se
- Skicka brev till Myndigheten för delaktighet
Box 47082
100 74 Stockholm
(märk brevet med "dataskyddsombud")
Du har rätt att klaga
Tycker du att vi bryter mot de regler som vi har beskrivit här?
Då kan du klaga hos Integritetsskyddsmyndigheten, IMY.
Ring dem på 08-657 61 00.
Skicka e-post till imy@imy.se.
Integritetsskyddsmyndigheten är den myndighet
som kontrollerar att vi följer reglerna.
Vill du läsa hela vår policy?
Här har du läst en sammanfattning av vår policy för personuppgifter.
Det finns mer information i hela policyn,
men den texten är inte lika lättläst.
Läs hela vår policy för personuppgifter - inte lättläst (mfd.se)