Senast uppdaterad:
Tolkning vid möten med myndigheter
I filmen får du innehållet på sidan översatt till svenskt teckenspråk.
Möten med en myndighet kan handla om rådgivning hos Arbetsförmedlingen, samtal med Försäkringskassan eller ett besök på det lokala socialtjänstkontoret. Tolkning kan då vara nödvändigt för att alla ska förstå och bli förstådda.
När ansvarar myndigheten för att boka tolk?
Myndigheter är skyldiga att göra sina verksamheter tillgängliga. De ansvarar för att ordna och betala för tolk vid möten när det behövs för att personen ska kunna förstå, kommunicera och ta tillvara sina rättigheter. Det framgår av förvaltningslagen.
I vissa fall behöver myndigheten inte ordna tolk. Det gäller om mötet rör ett ärende där personen inte är part eller om ärendet bedöms vara av liten betydelse och kostnaden för tolkning är hög i förhållande till nyttan. Det är myndigheten som gör den bedömningen men beslutet ska alltid utgå från individens rätt till delaktighet.
Tolk vid myndighetsbesök utan kallelse
Vid myndighetsbesök på eget initiativ ansvarar tolkanvändaren för att boka tolk via regionens tolkcentral. Det gäller till exempel vid besök på ett servicekontor som inte rör ett specifikt ärende eller där personen inte blivit kallad. Sådan tolkning omfattas av regionernas ansvar för vardagstolkning. Om mötet kräver föranmälan är det däremot myndigheten som ska boka och betala för tolk även om deltagandet är frivilligt.
Exempel på vem som bokar tolk vid möten myndighet
Vem som bokar tolk beror på vilken typ av möte det är och hur det är ordnat. Här är några exempel:
- Om en tolkanvändare kallas till möte ansvarar myndigheten för att boka och betala tolk. Exempel på situationer kan vara utvecklingssamtal på en skola eller ett individärende på Försäkringskassan.
- Vid besök på servicekontor på eget initiativ ansvarar tolkanvändaren för att boka tolk.
- Vid frivilliga informationsmöten, utan föranmälan, som anordnas av en myndighet bokar tolkanvändaren själv tolk. Myndigheten kan dock välja att boka tolkning som en service till deltagaren. Exempel på situationer kan vara ett föräldramöte på en skola eller ett informationsmöte på Skatteverket.