Senast uppdaterad:
Tolkning i vardagen
I filmen får du innehållet på sidan översatt till svenskt teckenspråk.
Vardagstolkning ingår i regionernas ansvar enligt hälso- och sjukvårdslagen. Det innebär att regionerna ska erbjuda tolkning till döva, personer med hörselnedsättning och personer med dövblindhet i vardagliga situationer.
I vilka situationer ordnar regionen vardagstolkning?
Regionens tolkcentral avgör vilka situationer som räknas som vardagstolkning. Bedömningen utgår från hälso- och sjukvårdslagen, tillgången av tolkar och regionens prioriteringar. Kontakta tolkcentralen för att få veta vad som gäller i den aktuella regionen.
Exempel på situationer som kan ingå i vardagstolkning:
- Besök inom hälso- och sjukvård
- Föräldramöten
- Fritidsaktiviteter och föreningsverksamhet
- Samhällsservice till exempel: bankärenden eller möte med mäklare
- Dop, bröllop och begravningar
Vardagstolkning gäller vanligtvis inte för situationer som berör arbete, utbildning eller besök hos myndigheter eftersom de omfattas av andra regelverk. Vissa arbetsrelaterade tillfällen kan dock ingå i vardagstolkning till exempel vid nyanställning, brandutbildning, fackliga möten eller arbetsplatsträffar.
Vardagstolkning är kostnadsfritt både för tolkanvändaren och för de involverade verksamheterna till exempel vården, banken eller en ideell förening. Tolkningen kan ske på plats med tolk närvarande eller på distans.
Tolkcentralernas i Sverige på tolkcentralernas webbplats
Så använder Jessica tolk i vardagen
Från drejkurs till bankärenden. Följ med Jessica en dag när hon använder teckenspråkstolk i vardagen.
Boka tolk hos tolkcentralen
Kontakta regionens tolkcentral för att boka tolk. Bokning kan oftast göras per telefon, e-post, e-tjänst eller ett digitalt formulär, men rutinerna kan skilja sig mellan regionerna.
Boka tolk i god tid särskilt vid tolkning på kvällar, helger eller när tolken behöver resa.
Om du inte är nöjd med vardagstolkningen
Regionernas ansvar för vardagstolkning regleras i hälso- och sjukvårdslagen. Även om tolktjänst inte är definierad som hälso- och sjukvård regleras klagomålshantering och tillsyn på samma sätt som inom vården. Det regleras i patientsäkerhetslagen (3 kap. 8 a–8 b §§). Den som inte är nöjd med regionernas tolktjänst kan lämna synpunkter och klagomål direkt till regionens tolkcentral. Det finns också möjlighet att kontakta patientnämnden i respektive region.
Andra tjänster som ger stöd i samtal
Bildtelefoni.net, Texttelefoni.se och Teletal är kostnadsfria tjänster som kan ge stöd vid samtal. Bildtelefoni.net kan användas för viss teckenspråkstolkning på distans. Tjänsterna kan användas direkt utan att bokas i förväg. Post- och telestyrelsen, PTS, är den myndighet som ansvarar för tjänsterna.
- Bildtelefoni.net är en tjänst som gör det möjligt för personer som använder svenskt teckenspråk och personer som använder svenskt tal att ringa till varandra. En tolk deltar i ett trepartssamtal och syns i bild för den som tecknar. Dessutom kan samtal mellan personer som är på samma plats tolkas av en tolk som deltar på distans. Det handlar om obokad, spontan distanstolkning, vilket innebär att tjänsten inte bokas i förväg utan används direkt när behovet uppstår. Obokad distanstolkning med teckenspråkstolk är möjlig att få upp till 60 minuter på vardagar mellan kl. 8 och 17 och övriga tider upp till 30 minuter.
- Texttelefoni.se förmedlar samtal mellan text och tal på svenska, samt mellan text och tal på engelska. Tjänsten är till för dem som vill kommunicera helt eller delvis genom text. Den kan även användas av talande och hörande som vill ringa någon som kommunicerar genom text.
- Teletal är till för den som behöver stöd under ett telefonsamtal på svenska. En tolk deltar i samtalet och kan till exempel förtydliga svårförstått tal, förklara svåra ord, anteckna det som sägs och hjälpa till i telefonväxlar. Tjänsten är till för såväl personen med funktionsnedsättning som motparten i samtalet.