Tid för undervisningsuppdraget – åtgärder för god undervisning och läraryrkenas attraktivitet
MFD välkomnar utredningens mål att minska lärares administration för mer undervisningstid. Vi kommenterar inga enskilda förslag men lämnar medskick.
Sammanfattning
Myndigheten för delaktighet har valt att kommentera de förslag som ligger inom myndighetens uppdrag och verksamhetsområde. MFD välkomnar utredningens intention om att minska förskollärares och lärares administrativa uppgifter så att tid kan frigöras för arbete med undervisning. MFD kommenterar inga enskilda förslag, men lämnar några medskick.
MFD uppskattar att utredningen har svarat mot direktivet att redovisa förslagens konsekvenser utifrån FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Utredningen förefaller vara medveten om flera av riskerna som förslagen innebär för barn och elever med funktionsnedsättning.
Trots detta ser MFD en risk för att barn och elever med funktionsnedsättning kan påverkas negativt av förslagen och betonar att barnets behov alltid ska stå i centrum. MFD vill betona vikten av uppföljning av hur förslagen påverkar barn och elever med funktionsnedsättning.
Myndighetens synpunkter
MFD har i tidigare remissvar (yttrande över remiss av SOU 2025:8 Bättre förutsättningar för trygghet och studiero i skolan.) lyft fram att elever med funktionsnedsättning är särskilt utsatta när det gäller trakasserier, kränkande behandling och mobbning, inte minst i skolan. Detta framgår i flera studier och undersökningar (detta framgår bland annat i följande rapporter: MFD, (2022), Mer utsatta än andra– om våld och övergrepp mot barn med funktionsnedsättningar. MFD (2024) Fråga, lyssna och förstå. MFD (2025), Särskild sårbarhet, särskilt ansvar.)
MFD har också uppmärksammat att skolväsendet generellt behöver stärkt kunskap och kompetens i bemötandet av elever med funktionsnedsättning. Det gäller både förståelse för hur olika funktionsnedsättningar kan påverka elevers beteenden och behov, samt hur lärmiljöer och individuellt stöd bör utformas. Exempelvis har Skolinspektionen (bland annat En granskning av skolornas arbete med extra anpassningar och särskilt stöd i de obligatoriska skolformerna och i fritidshemmet. Skolinspektionens samlade erfarenheter Redovisning av regeringsuppdrag U2022/02495 Diarienummer: SI 2023:7269) visat att många skolor saknar tillräcklig kompetens inom dessa områden och inte kan erbjuda en fungerande och tillgänglig skolmiljö för elever med funktionsnedsättning.
MFD anser att målsättningen att minska lärares administrativa börda är positiv. Det kan bidra till mer tid för undervisning och ökad tillit till professionen – något som kan gynna alla elever, inklusive dem med funktionsnedsättning. Samtidigt ser MFD en risk med att ta bort administrativa uppgifter och avgränsa skolans ansvarsområde, utan att säkerställa att elevernas rättigheter och behov fortsatt tillgodoses. Minskad dokumentation kan leda till ökad rättsosäkerhet, sämre möjligheter till uppföljning och att kränkningar eller behov av särskilt stöd inte upptäcks i tid.
MFD kan inte se att förslagen i betänkandet adresserar dessa risker på ett tillräckligt tydligt sätt. Det saknas en diskussion om hur skolorna ska säkerställa att situationen för elever med funktionsnedsättning inte försämras – utan förbättras – när kontrollmekanismer tas bort och styrningen i större utsträckning bygger på tillit.
Yttrande till
Utbildningsdepartementet
Datum
2025-06-02
Diarienummer
2025/0146
Beslutande
Malin Ekman Aldén
Föredragande
Karl Holzwart Kristiansson