Hoppa till huvudmenyn Till startsidan Nyheter Till sök Kontakta oss Om webbplatsen

Fler vägar till arbete

SOU: 2024:74 Datum: 05 maj 2025

MFD tillstyrker förslagen och lämnar några synpunkter.

Myndighetens synpunkter

FN:s barnkonvention och FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning ställer tydliga krav på att utbildningssystemet ska vara inkluderande, tillgängligt och utformat för att möta alla elevers behov.

FN:s funktionshinderskommitté orolig över yrkesutbildningens begränsning

Vid sin senaste granskning av Sverige uttryckte FN:s funktionshinderskommitté oro över att valmöjligheterna inom yrkesutbildning är begränsade för personer med funktionsnedsättning (rekommendation 51 b) och att systemet för yrkesutbildning behöver stärkas på olika sätt (rekommendation 58 c)[1].

MFD:s bedömning är att förslagen i betänkandet är främjande för att möta dessa rekommendationer från FN:s kommitté för personer med funktionsnedsättning.

MFD tillstyrker förslagen i betänkandet och vill lämna några synpunkter på några av förslagen.

Rätt att fullfölja utbildning vid flytt

MFD vill särskilt lyfta fram som positivt i förslaget i kapitel 11 som handlar om att säkerställa och förtydliga att elever på individuellt program i anpassade gymnasieskolan har rätt att fullfölja sin utbildning, oavsett om hen har flyttat till en annan kommun och annan utbildningsanordnare. En relativt stor andel av eleverna i anpassade gymnasieskolan är också äldre än skollagens åldersgräns för mottagande i anpassade gymnasieskolan. Rätten att fullfölja en fyraårig utbildning på ett individuellt program om eleven flyttar till en annan kommun är därför särskilt viktig att regleras för att förhindra att en elev som påbörjat en utbildning i en kommun nekas att fullfölja den efter flytt till annan kommun, på grund av att eleven passerat åldern för rätt till mottagande.

Anpassning av provsitutationen för elever med funktionsnedsättning

I anslutning till förslaget i kapitel 10 om att införa yrkesprov i olika skolformer, vill MFD också lyfta fram vikten av att säkerställa att provsituationen behöver kunna anpassas till elever med funktionsnedsättning för olika yrkesutbildningar. Det gäller både för den anpassade gymnasieskolan och gymnasieskolan.

I kapitel 10.2.5 föreslås att Skolverket ska ta fram yrkesprov för anpassade gymnasieskolans yrkesinriktade nationella program. MFD delar bedömningen i betänkandet att det arbetet ska prioriteras.

Yttrande till
Utbildningsdepartementet

Datum
2025-05-05

Diarienummer
2025/0105

Beslutande
Malin Ekman Aldén

Föredragande
Andreas Stjärnström