Hoppa till huvudmenyn Till startsidan Nyheter Till sök Kontakta oss Om webbplatsen

Så blev Värmdös nya kulturhus en plats för alla

Från fyra våningsplan med en opålitlig hiss till en öppen och välkomnande stor yta på markplan. När Värmdö bibliotek flyttade in i kommunens nya kulturhus förbättrades tillgängligheten drastiskt. Men satsningen för att alla ska känna sig välkomna har också krävt ett medvetet arbete, som ständigt fortsätter.

Värmdös nya kulturhus ligger i Gustavsbergs hamnområde.

– Det här huset ska vara inkluderande och till för alla, och då behöver vi gå in på varje detalj, slår bibliotekschef Giovanna Jörgensen fast.

Drygt ett år efter flytten visar besökssiffrorna att satsningen har burit frukt – de har skjutit i höjden.

Tydliga krav på nybyggen

Det nya kulturhuset ligger granne med hamnen och Gustavsbergs porslinsbutiker. På det gamla industrigolvet i KF:s tidigare hushållsporslinsfabrik står nu långa rader av bokhyllor. Runt den stora och öppna ytan finns flera scener, danslokaler, studierum och en poddstudio.

Kontrasten mot de gamla lokalerna i det så kallade Runda huset, med dess svårnavigerade hiss och inbyggda tillgänglighetsbrister, är tydlig.

För äldre lokaler finns det undantag i regelverket, medan kraven för tillgänglighet är tydliga när det ska byggas nytt. Men det handlar inte bara om att följa lagar och regler, enligt Giovanna Jörgensen. Det gäller också att se det som en levande process:

– Vi har gjort det vi måste, och mer därtill. Tillgängligheten kommer att förbättras hela tiden eftersom varje ny besökare kommer med sina förutsättningar och behov.

Prioriterade på riktigt

Precis utanför kulturhusets tillgänglighetsanpassade entré finns en parkeringsplats för personer med rörelsehinder. I entrén sitter en karta i punktskrift och alla golvytor är försedda med ledstråk och kontrastmarkeringar.

Men alla lösningar har inte varit självklara – och allt är inte perfekt.

För att komma till den stora boksektionen i lokalens hjärta krävs det att man går nedför en kortare trappa. Den som inte kan använda den är hänvisad till de ramper som löper längs ytterväggarna. Strukturen var redan på plats och att behålla den var en prioriteringsfråga, säger Giovanna Jörgensen.

– Vi var tvungna att göra det valet av ekonomiska skäl, trots att det är lite besvärligt.

Giovanna Jörgensen. bibliotekschef i Värmdö.
Foto: MFD

Kulturchef Giovanna Jörgensen menar att arbetet för delaktighet är en ständigt pågående process.

Nära samarbete med föreningslivet

Sommaren 2025 stod kulturhuset värd för MFD:s utställning ”Inlåst och utanför”, om den mörka närhistorien då många personer med funktionsnedsättning låstes in på institutioner i Sverige. Utställningen hade många besökare, inte minst från medlemmar av funktionsrättsorganisationer.

Det ingår i kulturhusets uppdrag att ha ett nära samarbete med föreningslivet, inte minst med grupper som företräder äldre och personer med funktionsnedsättning. Genom samarbetet tas synpunkter emot och åtgärder vidtas.

– Äldre och personer med funktionsnedsättning tillhör de prioriterade grupperna. Men prioriteringen blir ju bara tomma ord om inte våra lokaler är tillgängliga. När grupperna känner sig välkomna så kommer de automatiskt. Och det är faktiskt inte självklart, i ganska många miljöer känns det mer som en slags läpparnas bekännelse.

Tillgänglighetsvandringar vägleder

Kulturhuset genomför även tillgänglighetsvandringar tillsammans med representanter för funktionshindersorganisationer. Då går de tillsammans igenom lokalerna. I samband med det kan problem som personalen själva inte sett uppmärksammas.

Sedan inflyttningen har arbetet bland annat resulterat i att man nu har installerat fasta hörselslingor i stora delar av kulturhuset. Det fanns inte med i budgeten från början.

– Men om vi på allvar ska vända oss till alla så behövs hörselslingorna. Så det sökte vi extra anslag för och fick, säger Giovanna Jörgensen.

I planerna ingår även en kommande förbättring av belysningen, som inte är tillräcklig på vintern, och att skyltarna ska bli ännu tydligare.

En öppen välkomnande plats

Förutsättningarna för det nya kulturhuset var ovanligt gynnsamma – en total ombyggnation på en öppen yta på markplan. Giovanna Jörgensen betonar att situationen är en helt annan för många andra aktörer inom kulturvärlden, som på äldre bibliotek och teatrar exempelvis.

Under sina närmare 30 år inom biblioteksvärlden har hon varit med om många om- och nybyggnationer och upplevt hur kraven på ökad tillgänglighet har skärpts. Och det är jätteviktigt, säger hon:

– Biblioteket är nästan den öppnaste platsen vi har i samhället i dag, dit ska alla vara välkomna och då har vi också ett lite större ansvar på det området.

Vinster för alla

Giovanna Jörgensen säger att det kan finnas farhågor om att ökad tillgänglighet ska ha en negativ inverkan på det estetiska. Men satsningar på tillgänglighet har inte stått i vägen för andra önskemål, betonar hon.

– Jag tror inte att den som kommer hit främst tänker på hur tillgänglig miljön är. Snarare är kanske intrycket att designen är fin. Att det är en skön och bra lokal att vara i – för alla. Allt är genomtänkt, men det sticker inte ut. Det är luftigt mellan bokhyllorna vilket gör att du kan komma fram med en permobil. Men det är ju inte skadligt för den som inte har en permobil heller.

Fyra renoveringstips från Värmdö kulturhus:

  1. Ta in rätt konsulter: I kommunala verksamheter finns det ofta ett råd för personer med funktionsnedsättning. De är de perfekta konsulterna. Ta in dem väldigt tidigt i processen. Det är mycket lättare att hantera frågorna från början än att börja ändra på saker längre fram.
  2. Tänk över budgeten: Räkna på kostnaderna för tillgänglighet från början i stället för att bara hoppas på att det ska ordna sig. Att bygga om efteråt blir ofta dyrare och kanske har föregåtts av konflikter. En plats där alla från början kan känna sig välkomna skapar ett lugn. Det som funkar för en rullstol funkar också för en barnvagn. Och alla är vi någon gång i livet på en plats där vi behöver extra anpassningar.
  3. Låt frågan leva: Ta hjälp genom återkommande tillgänglighetsrundor, på samma sätt som arbetsmiljörundor. Har någonting förändrats? Finns det någonting som vi ännu inte har tänkt på?
  4. Välkomna kritik: Om besökare påtalar något som inte fungerar som det ska – var mottaglig och tacksam för att ni får veta det.