Hoppa till huvudmenyn Till startsidan Nyheter Till sök Kontakta oss Om webbplatsen

Möjligheter och lösningar för en tillgänglig arbetsmiljö

Ska du rekrytera och vill inkludera fler sökanden för att hitta rätt kompetens? Lyssna på ett samtal om att skapa en tillgänglig arbetsmiljö. Här får du ta del av möjligheter och lösningar som underlättar och ger förutsättningar att anställa en person som är döv, har en hörselnedsättning eller dövblindhet.

Många personer med funktionsnedsättning upplever hinder i arbetslivet eller när de söker arbete. Det innebär att många saknar ett jobb och egen försörjning, men det betyder också att arbetsgivare missar kompetens. I Arbetsgivarverkets arbetsgivarpodd samtalar Malin Ekman Aldén, generaldirektör på MFD och Caterina Holmström, sektionschef på Arbetsförmedlingen kring lösningar som underlättar en tillgänglig arbetsmiljö.

Goda exempel, fakta, tips och checklista

Det finns vissa utmaningar för arbetsgivare att anställa en person som är döv, har en hörselnedsättning eller dövblindhet. Till exempel är tillgång och möjligheter till tolktjänster begränsad och systemet är i vissa fall svårtolkad. För att underlätta för arbetsgivare att få en överblick över de tjänster, möjligheter och lösningar som finns har MFD tagit fram ett stödmaterial. 

– Stödet och de goda exemplen visar hur arbetsgivare kan ta tillvara möjligheter istället för att fokusera på eventuella problem. Arbetsgivare har mycket att vinna på att bidra till en tillgänglig arbetsplats och möjliggöra för fler sökanden vid en rekrytering. Det ökar också möjligheten att hitta rätt kompetens, säger Emmanuel Galaup, utredare på Myndigheten för delaktighet och som tagit fram stödmaterialet.

Stödet består av filmer och artiklar som visar hur arbetsgivare och arbetstagare gemensamt skapar förutsättningar för tillgängliga arbetsplatser. Materialet bjuder också på fakta, tips och en checklista som vägledning för en tillgänglig arbetsmiljö. 

Arbetsgivarpodden på Arbetsgivarverkets webbplats
MFD:s stödmaterial