Hoppa till huvudmenyn Till startsidan Nyheter Till sök Kontakta oss Om webbplatsen

Konsekvenserna av pandemin för barn och unga måste bromsas!

För alla barns skolgång har pandemin inneburit konsekvenser, men för elever med funktionsnedsättning har de varit särskilt stora.

- Kraftfulla åtgärder behövs så att alla får likvärdiga chanser till vidareutbildning, jobb och en egen försörjning, skriver generaldiektörerna Malin Ekman Aldén och Fredrik Malmberg i en debattartikel i Altinget. 

En undersökning från Myndigheten för delaktighet visar nu att hela 43 procent av eleverna upplever att det stöd de har behov av har fungerat sämre vid distansundervisning. Statistiken visar även att närmare 60 procent av de svarande är mindre aktiva på lektionerna nu än tidigare.

I samband med distansundervisningen har ansvaret för elevernas utbildning i högre utsträckning flyttats från skolan till föräldrarna.

För att vända konsekvenserna av pandemin för barn och elever med funktionsnedsättning krävs åtgärder - men de behöver komma nu och pågå länge.

Bromsa de negativa effekterna

Myndigheten för delaktighet och Specialpedagogiska skolmyndigheten har listat fem tydliga åtgärder som kan bromsa de negativa effekterna av pandemin för barn och unga. 

Om dessa kan du läsa i myndigheternas debattartikel som publicerades på Altinget den 24 mars 2021.

Debatt: Nu bromsar vi konsekvenserna av pandemin för barn och unga hos Altinget