Tillgänglig arbetsmiljö för personer som är döva, har nedsatt hörsel eller dövblindhet

Två kvinnor pratar vid ett ståbord med dator på.

Här hittar du som är chef, HR-specialist eller som arbetar med arbetsmiljöfrågor tips på teknik och tjänster som gör att fler kan kommunicera och ta del av information på arbetsplatsen.

Enligt FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning ska alla kunna delta på arbetsmarknaden och i arbetslivet på jämlika villkor.

För personer som är döva, har nedsatt hörsel eller dövblindhet kan det lätt uppstå hinder i arbetsmiljön när möjligheterna att kommunicera, ta del av information och att umgås med arbetskamrater är begränsade eller saknas på arbetsplatsen.

Arbetsgivaren ansvarar för att arbetsmiljön är tillgänglig och har därmed en viktig roll i utformningen av en inkluderande och attraktiv arbetsplats.

Checklista för att skapa en tillgänglig arbetsplats

I checklistan får arbetsgivare vägledning i hur de kan skapa en tillgänglig arbetsmiljö.

Checklista – att skapa en tillgänglig arbetsplats för personer som är döva, har nedsatt hörsel eller dövblindhet

Senast granskad: 2019-09-16
Dela: