Kommunikatör - digital kommunikation

Myndigheten för delaktighet söker en kommunikatör som främst ska arbeta med att utveckla myndighetens digitala kommunikation och utarbeta effektiva och ändamålsenliga strategier för våra digitala kanaler och koncept.

Om arbetsplatsen

Myndigheten för delaktighet är en kunskapsmyndighet som arbetar med att främja genomförandet av funktionshinderspolitiken. Med FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning som grund driver vi på utvecklingen, följer upp funktionshinderspolitiken och sprider kunskap om hur samhället kan bli mer inkluderande. Myndigheten har drygt 50 medarbetare och ligger centralt i Sundbyberg. Vi strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering.

Sektionen för kommunikation

Du kommer att arbeta på sektionen för kommunikation som tillhör avdelningen för kunskapsutveckling och implementering. Kommunikationssektionens huvuduppdrag är att bidra till myndighetens mål, främst genom att synliggöra och sprida kunskap om funktionshinderpolitiken, tillgänglighet och levnadsförhållanden för personer med funktionsnedsättning.

Myndighetens primära målgrupper är kommuner, regioner och statliga myndigheter. Andra delar av kommunikationsuppdraget är myndighetskommunikation samt internt stöd till verksamheten i kommunikationsfrågor.

Arbetsuppgifter 

Du kommer att leda samt vara drivande och operativ i arbetet med att utveckla myndighetens digitala kanaler och kommunikation samt utarbeta effektiva och ändamålsenliga strategier för våra digitala kanaler och koncept.

Du kommer att ha ett redaktionellt ansvar och ansvara för förvaltning av mfd.se. Du skriver redaktionella texter och skapar innehåll för webb och sociala medier. I arbetet ingår att ta fram, kvalitetsgranska, publicera och underhålla samt optimera webb och innehåll, bland annat utifrån webbanalys. Du kommer också att vara med i kommunikations- och utvecklingsuppdrag där mfd.se är den primära kommunikationskanalen. Det kan också innebära att delta i arbete med att utveckla vårt redaktionella arbetssätt samt kravställning för CMS-verktyg.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:

  • relevant högskoleutbildning inom kommunikation, alternativt flerårig erfarenhet av arbete där motsvarande erfarenhet/kvalifikationer bedöms likvärdiga, exempelvis som webbredaktör eller UX-designer/skribent
  • minst 3 års yrkeserfarenhet av arbete med digitala kanaler
  • arbetat innehållsbaserat
  • mycket hög förmåga att kommunicera både skriftligt och muntligt 
  • en god kommunikativ och pedagogisk förmåga 
  • förmåga att se helheter och analysera sammanhang
  • arbetat framgångsrikt med liknande uppgifter tidigare 
  • god förståelse för samspelet mellan kommunikation, design och teknik och lätt för att sätta dig in i målgruppernas förutsättningar och behov.

Det är meriterande om du tidigare har: 

  • arbetat med kommunikation i en offentlig verksamhet 
  • arbetat med digital kommunikation på en byrå 
  • erfarenhet av arbete med tillgänglighet, klarspråk, myndigheternas webbriktlinjer, webb- och sökanalys, UX, filmer/bilder och CMS (gärna Episerver).

Tjänsten kräver att du kan jobba strategiskt och att du har ett stort operativt driv. Du behöver även ha god samarbetsförmåga då rollen innebär ett nära samarbete med chefer och medarbetare på övriga sektioner.

Vi söker dig som är lösningsinriktad och har högt leveransfokus. Du är kreativ och har förmåga att tänka nytt, du kan arbeta med flera frågor parallellt och du arbetar lika bra självständigt som i grupp. Du har förmåga att se helheter och analysera sammanhang och är strukturerad i ditt arbetssätt.

Vi kommer att fästa stor vikt vid personliga egenskaper när vi anställer. 

Anställningens omfattning

Tjänsten är en visstidsanställning i ett år med möjlighet till förlängning. Heltid. Ttillträde enligt överenskommelse.

Ansökan

Sista ansökningsdag är 12 augusti 2019.

Referensnummer: Dnr 2019/0206

Kontakt

Hanna Jämtin, sektionschef kommunikation, 08-600 84 77

Fackliga företrädare

Johanna Grönkvist, ST, tfn 08-600 84 19

Ulrika Gani, SACO, tfn 08-600 84 18

Övrigt

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka i verksamheten.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt cv-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.

Myndigheten behandlar dina personuppgifter i enlighet med den nya dataskyddsförordningen (GDPR).

Varmt välkommen med din ansökan!

Senast granskad: 2019-07-04
Dela: